In 2022 eHerkenning verplicht bij btw-aangifte

Vanaf 2022 kunt u, bijvoorbeeld bij de btw-aangifte, niet meer inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord op het oude portaal van de Belastingdienst. Houd er ook rekening mee dat u dan als rechtspersoon een digitale sleutel nodig heeft: ofwel eHerkenning. 

Het zou ons verwonderen als er geen uitzonderingen zouden zijn. En die zijn er dus. Want ondernemers met de rechtsvorm ‘eenmanszaak’ hoeven niet met eHerkenning in te loggen. Zij kunnen dit blijven doen met hun DigiD.
 

Mijn Belastingdienst Zakelijk

Voor het regelen van belastingzaken kan je al geruime tijd gebruik maken van een ondernemersportaal. Dat wil zeggen; of van het oude portaal ‘Digitaal aangeven ondernemers’, of van het nieuwe ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ (MBD-Z). Vanaf 2022 vervangt MBD-Z het oude ondernemersportaal.

In de afgelopen tijd zijn er – op verzoek van de Belastingdienst - al verscheidene ondernemers zaken gaan regelen via MBD-Z. Vanaf 2022 kan dat dus alleen nog via dit portaal en voor de meeste ondernemers alleen met eHerkenning.

Foto: website eHerkkening.nl (PDF)
 

Betrouwbaarheidsniveau eHerkenning

eHerkenning kent vier verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe hoger het niveau, hoe meer gevoelige informatie u kunt uitwisselen. Zo heeft een bv of rechtspersoon voor het inloggen bij de Belastingdienst niveau EH3 nodig.

eHerkenning aanvragen

Het aanvragen van eHerkenning gaat buiten de Belastingdienst om. U kunt kiezen uit een zes leveranciers. De erkende leveranciers vindt u in dit overzicht. Let op! Doen wij als accountantskantoor de btw-aangiftes voor u dan heeft u geen eHerkenning nodig. En ook niet als de btw-aangifte via uw eigen software indient.
 

Vragen over eHerkenning?

Heeft u vragen over dit artikel? Neem dan gerust contact met ons op. Bel 0517-820280 en vraag naar Tanja Helmans.

Andere berichten van Thoracc over eHerkenning:
Berichtenbox bedrijven 

Handige links
eHerkenning aanvragen 
Erkende leveranciers 

Geplaatst op 31-08-2021

 

Berichtenarchief