Anti-slipcursus? Goed ondernemerschap!

Net terug van een afspraak. Het weer was slecht, al dagen, misschien al wel meer als een maand. De regen kwam met bakken uit de lucht. Slecht zicht, veel water op de weg en kans op aquaplaning.

Ik rijd op winterbanden en mijn ruitenwissers zijn recent vervangen. Daaruit blijkt dat ik voorzorgsmaatregelen heb genomen en een wintercheck heb gedaan. Alles voor een goede wegligging. En natuurlijk met de intentie om schade en ongelukken te voorkomen als ik onderweg ben.


 
Binnenkort ga ik een stapje verder. Want wat ik me realiseerde is dat ik eigenlijk niet precies weet wat ik moet doen als ik in een slip raak of mijn grip op de weg verlies. O ja hoor, weleens iets gelezen over dat je je gas los moet laten en koppeling moet intrappen als je met één wiel in de berm terecht komt. En bij een slip moet sturen naar waar je heen wilt, of was het nu toch tegensturen?
 

Anti-slipcursus volgen

Omdat ik weet dat wanneer er gevaar dreigt mijn hersenen op zoek gaan naar een oplossing, wil ik ze voeden met informatie, door een anti-slipcursus te gaan volgen. En ik heb meteen besloten dat ik mijn hele team meeneem.
 
Want ze zijn geregeld onderweg voor het werk. Als werkgever ben ik vrijwel altijd aansprakelijk als mijn medewerker een verkeersongeluk veroorzaakt onder werktijd. Met de cursus hoop ik dat dat we de focus op risicobewustwording kunnen leggen en het verkeersinzicht van ons allemaal verbeterd. Niet dat het nu slecht is, maar even stil staan bij de verschillende risico’s (voorwielslip, achterwielslip, aquaplaning enz.) kan geen kwaad. Daar ben ik van overtuigd.
 

Anti-slipcursus in managementtheorie

Als je bovenstaande vertaalt naar een managementtheorie, dan is een anti-slipcursus een moment waarop je stilstaat bij de mogelijke risico’s en vooruit leert kijken (kan anticiperen). Maar ook welke voorzorgsmaatregelen je kan nemen en hoe je eventueel moet handelen (scenarioplanning).
 
In het ene geval moet je immers een beetje remmen, gas loslaten, sturen naar waar je heen wilt. En in een andere situatie moet je juist hard remmen, gas bijgeven en tegensturen.
 
Welke kant stuurt u op bij een risicovolle situatie en als het gaat om strategische en operationele keuzes?
 
Een goede reis toegewenst!
 
Hartelijke groet,
Douwe de Boer, adviseur en accountant.

Strategisch en/of tactisch advies nodig? Bel 06-19633666 voor het maken van een afspraak. 

Geplaatst op 31-01-2018

 

Berichtenarchief